mandag, oktober 05, 2015

10 ting jeg skulle ønske Jesus aldri hadde sagt. Del 2

Her er andre del av artikkelen til Charles E.Moore, om kontroversielle ting Jesus har sagt og som utfordrer oss i vår etterfølgelse av ham. Første del ble publisert fredag 2. oktober:

2. Synd ikke mer (Joh 8,11). Jesus sa: 'Gå bort og synd ikke mer fra nå av'. Synd ikke mer? Høres ut som det å være fullkommen nok en gang. Mener virkelig Jesus dette? På hvilken måte skal denne kvinnen, en hore, ikke synde mer? Selv ikke hennes anklagere, de lovkyndige og fariseerne, er ikke uten synd, så hvilket håp har da denne kvinnen til å leve uten å synde? Er det ikke slik at vi alle er syndere? Hvem av oss synder vel ikke? Forventer virkelig Jesus at denne kvinnen, eller noen av oss, ikke synder mer?

Kanskje Jesus mente å si at denne kvinnen måtte slutte å leve en promiskuøs livsstil. Kanskje. Men dette er Evangeliet etter Johannes. Og Johannes skulle skrive senere: 'Dere vet at han (Jesus) åpenbarte seg for å bære bort våre synder, og i ham finnes det ingen synd. Den som blir værende i ham, synder ikke. Den som synder, har ikke sett ham og ikke kjent ham'. (1.Joh 3,5-6) Det er et sterkt utsagn! Og hvis vi er helt ærlige, hvem av oss tror på ramme alvor at Jesus hadde noen forventning om at denne kvinnen ikke skulle synde igjen?

Det er sikkert og visst: vi synder alle sammen! Men det er ikke meningen at vi skal gjøre det. Paulus skriver: 'Hva skal vi da si? Skal vi fortsette å synde så nåden kan bli enda større?' (Rom 6,1) Det er heller ikke slik at vi mangler kraft til ikke å synde. Vi er ikke lenger syndens slaver, vi er Guds slaver. (Rom 6)

Vi kan se det på denne måten: Jesu befaling handler mer om et tegn av håp enn et umulig ideal. Vi trenger ikke å bli holdt fanget i et liv levd i synd. Det finnes en vei ut av dette. Det er gode nyheter! Spesielt for de som ønsker en fluktrute, som er lei av å leve et syndefullt liv og er rede og villig til å tjene en ny Herre. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke alltid er klar eller villig. Det pågår stadig en kamp inne i meg - mellom Ånden og kjødet. (Gal 5,16-18) Men lovet være Herren! Ånden er villig, rede, mektig og Han går i forbønn for oss (Rom 8,26-27). Det gir meg ikke bare en mulighet, men virkelig håp.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: